Hír - MATE Informatikai Igazgatóság
Hírek
Tartalom listázó
Létrehozva: 2024 november 28.
A kétfaktoros belépés bevezetése MATE felhős (M365) szolgáltatások esetén
Miért fontos a kétfaktoros belépés?
A felsőoktatási intézményekben rengeteg személyes adat és érzékeny információ tárolódik, legyen szó hallgatói nyilvántartásokról, kutatási eredményekről vagy pénzügyi adatokról.
A kiberbűnözés egyre kifinomultabb módszerekkel próbálkozik, így az egyetemünk esetében is fokozottan kell figyelnünk az adatvédelemre. A kétfaktoros belépés (2FA) egy olyan biztonsági réteg, amely jelentősen növeli az adatok védelmét.
A Neptun alkalmazás esetén már bevezetésre került a kétlépcsős azonosítás.
A kétfaktoros belépés bevezetése egy komplex folyamat, amely megköveteli az intézmény minden érintett szereplőjének együttműködését.
A 2FA bevezetésének legfontosabb indokai:
- Az adatok védelme: A 2FA megnehezíti az illetéktelen hozzáférést, így csökkenti az adatlopás, a visszaélés és a személyazonosság-lopás kockázatát.
- A hitelesítés megerősítése: A jelszó mellett egy második hitelesítési faktor (pl. kódot generáló alkalmazás (Google Authenticator, MS Authenticator), SMS, honlapon keresztül generálódó kód – TOTP.app) bevezetésével biztosítható, hogy valóban a jogosult személy fér hozzá a rendszerhez.
- A jogszabályi megfelelés: A 2013.évi L. (Ibtv.) “információbiztonsági törvény”, valamint annak 2025. Január 1-én hatályba lépő utódja és a 7/2024 Mk rendelet, azaz a védelmi intézkedések katalógusának előírásai megkövetelik a biztonság szintjének emelését a 2FA bevezetésével. Az adatvédelmi szabályozások (pl. GDPR) egyre szigorúbbak, és előírják az intézmények számára, hogy megfelelő biztonsági intézkedéseket hozzanak az adatok védelme érdekében.
- Az intézmény jó hírnevének védelme: Egy adatvédelmi incidens súlyos következményekkel járhat az intézmény hírnevére, ezért fontos proaktívan védekezni az ilyen események ellen. A biztonsági intézkedések hiánya okozta incidens esetében általában adatvédelmi bírságot szab ki a hatóság. Mivel a legtöbb adatvédelmi incidens egyben információbiztonsági incidens is, ezért további biztonsági eseményt okozhat, melyet az új kiberbiztonsági törvények alapján kötelező bejelenteni a hatóságnak. Ezek elmaradása további bírságot vonhat maga után.
Bevezetés ütemezése:
- Pilot projekt időszaka: 2025.01.15. – 2025.02.15.
- Pilot projektben résztevő szervezeti egységek
- Növénytermesztési-tudományok Intézet (NTTI)
- Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet (AGI)
- Koordinációs Főigazgatóság – Informatikai Igazgatóság (IIG)
- Koordinációs Főigazgatóság – HR Igazgatóság (HR)
- Koordinációs Főigazgatóság – Jogi és Közbeszerzési Igazgatóság (JKI)
- Gazdasági Főigazgatóság – Műszaki Igazgatóság (MIG)
- Oktatási és nemzetközi rektorhelyettes – Oktatási Igazgatóság (OIG)
- Éles bevezetési dátum minden szervezeti egység számára: 2025.03.01.
- Bevezetéssel kapcsolatos technikai információk (telepítési és használati útmutató a felhasználók részére) elérhetőek az IIG oldalán: