Hír - MATE Informatikai Igazgatóság
Hírek
Tartalom listázó
Létrehozva: 2023 december 19.
Telefonos csalások
Tisztelt Munkatársak!
Felhívjuk figyelmüket, hogy a +36209888666 telefonszámról, de más hasonló telefonszámokról is érkezhetnek olyan csalóktól érkező telefonhívások angolul vagy magyarul is melyek esetén a hívó hozzáférést kérhet számítógépükhöz olyan indokkal, hogy javítani szeretne valamit, vagy az Önök bankjából telefonál és arra hivatkozik, hogy a számlavezető bank egy gyanús tranzakciót észlelt, ezért az Önök számláján biztonsági intézkedéseket kell tenni, amihez Önnek állítólag meg kellene adnia internetbankos jelszavát, bankkártyájának adatait vagy egy alkalmazást kellene telepítenie!
Ez az alkalmazás jellemzően a számítógéphez távoli hozzáférést biztosító szoftver! A csalók a legtöbb esetben a TeamViewer vagy akár az AnyDesk nevű szoftverek telepítésére próbálják rávenni az áldozatokat. Ezek a programok távolról hozzáférést biztosíthatnak az Ön eszközéhez, a csaló így láthatja, amint belép az internetbanki felületére. Léteznek banki alkalmazások, azonban a pénzintézetek sosem kérik azt, hogy bármilyen alkalmazást telepítsen.
A következőket tehetik ilyen esetekben:
- Szakítsa meg a telefonhívást, tegye a telefonszámot azonnal feketelistára, hogy a továbbiakban ne tudják Önt zaklatni. Hívja fel bankjának megbízható ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez! A telefonszámról például a pénzintézet hivatalos weboldaláról tájékozódhat, amit célszerű előre lementenie a telefonos kontaktjai közé.
- Egyből gyanút foghat, ha a telefonáló a hívás során számlavezető bankjának megnevezését kéri vagy nem is az Ön bankjától keresi. Más pénzintézet nem tud felvilágosítást adni az Ön tranzakcióiról, illetve nem tudja átkapcsolnia telefonhívást az Ön bankjához.
- SOHA NE adjon hozzáférést számítógépéhez idegeneknek csak azért mert azt kérik!
- SOHA NE adja meg a bankkártyája adatait, internetbanki jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját! A bank ezeket az információkat sosem kéri el.
- SOHA NE telepítsen kérésre alkalmazást telefonjára vagy más digitális eszközeire!
- SOHA NE utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
Amennyiben csalás áldozatává válik, minél hamarabb forduljon számlavezető bankjához segítségért!
Fontos tudnia, hogy a jogszabályok szerint a bank köteles kivizsgálnia az esetet, azonban nem garantált, hogy sikerrel is jár, emellett a bizonyíthatóan az ügyfél által jóváhagyott, illetve az ő súlyos gondatlansága vagy csalárd magatartása miatti tranzakciók esetében a bank akár mentesülhet is a kártérítéstől.
A pénz visszaszerzésének esélyét jócskán növeli, ha az ügyfél az eset számlavezető bank részére történő bejelentését követően azonnal rendőrségi feljelentést is tesz.
A digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, illetve megtévesztésével támadnak. A Magyar Nemzeti Bank részvételével a KiberPajzs kezdeményezésben együtt dolgozó hatóságok (pl. NBSZ-NKI) és piaci szereplők aktívan dolgoznak a kibercsalások visszaszorítása, illetve az ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése érdekében. Ennek keretében jelenleg is kommunikációs kampány zajlik, amely a banki ügyfelek segítségére lehet abban, hogy felismerjék a visszaéléseket, és ne váljanak áldozattá.
További információért látogassa meg a KiberPajzs weboldalát: https://kiberpajzs.hu/